Działy: Opisy szlaków

E-gory.com -> Pieniny -> Opisy szlaków

SZCZAWNICA - WYSOKA (1050m) - WĄWÓZ HOMOLE - JAWORKI

Wysoka wznosząca się na wysokość 1050 metrów jest najwyższym szczytem całego masywu Pienin. Wierzchołek Wysokiej leży w grzbiecie Małych Pienin i góruje nad wsią Jaworki.

Z centrum Szczawnicy znaki żółte odbijają od ul. Głównej w dół, prowadząc po betonowych schodach w kierunku kolei linowej na Palenicę. Po zejściu ze schodów szlak obchodzi z lewej strony pawilony handlowe i doprowadza następnie do mostku nad potokiem Grajcarek. Po przekroczeniu mostku szlak zwraca się w lewo wiodąc kilkadziesiąt metrów wzdłuż potoku, po czym odbija w prawo i szybko chowa się w lesie. Szlak podrywa się zdecydowanie do góry i prowadzi dalej zakosami. Po kilkunastu minutach szlak wyłania się z lasu i wznosi się łukiem, szeroką wycinką. Przed szczytem Palenicy szlak ponownie skręca w lewo do lasu, by po kilku chwilach dotrzeć do rozległej polany, na której położone jest schronisko Groń Palenica.

schemat

Z polany rozciąga się ładny widok w kierunku Pienin Czorsztyńskich z widocznymi Trzema Koronami. Na polanie poniżej schroniska znajduje się grawitacyjna rynna zjazdowa. Szlak żółty przecina polanę w kierunku południowym wznosząc się wygodną drogą na kulminację Szafranówki. Po przekroczeniu grzbietu szlak obniża się kilkadziesiąt metrów do połączenia z niebieskim szlakiem ze Schroniska Orlica. Szlak żółty ma tutaj swój koniec, a dalej w kierunku Wysokiej biegnie szlak niebieski.

Ścieżka prowadzi teraz lasem przez wzniesienie Witkuli. Po kilku minutach szlak doprowadza do widokowej polany, skąd ładny widok na pobliską Jarmutę z charakterystycznym masztem oraz Pasmo Radziejowej. Na dalszym odcinku szlak wielokrotnie prowadzi widokowymi halami. Po około godzinie od schroniska skrzyżowanie z żółtym szlakiem ze Szlachtowej. Za rozwidleniem szlak nieznacznie podrywa się. Po kilkudziesięciu metrach znaki żółte odbijają w górę w kierunku Wysokiego Wiercha, natomiast szlak niebieski trawersuje szczyt północnym zboczem, kilkadziesiąt metrów poniżej wierzchołka. Po wejściu żółtym szlakiem na Wysoki Wierch można wrócić do szlaku niebieskiego nieznakowaną ścieżką. Ze szlaku rozpościerają się ładne widoki na Pasmo Radziejowej, Magurę Spiską oraz na oddalone o kilkadziesiąt kilometrów Tatry.

Po niespełna 30 minutach od rozstaju z żółtym szlakiem ścieżka na dłużej wkracza do lasu. Szlak pokonuje tutaj większe różnice wzniesień niż dotychczas. Po kilkudziesięciu minutach skrzyżowanie dróg. Szlak niebieski obniża się w lewo. Na wprost wznosi się natomiast nieznakowana ścieżka na szczyt Wysokiej. Wejście na szczyt zajmuje około 10-15 minut. Ścieżka pnie się cały czas stromo do góry prowadząc parokrotnie po skalnych płytach i stopniach. Sam wierzchołek Wysokiej zajmuje niewiele miejsca i podcięty jest skalnymi urwiskami. Ze skalnego szczytu otwiera się panorama na okoliczne pasma wyłaniające się ponad otaczające szczyt drzewa. Powrót do niebieskiego szlaku tą samą drogą.

Po powrocie do niebieskiego szlaku ścieżka obniża się zdecydowanie i po kilkudziesięciu metrach doprowadza do rozwidlenia z zielonym szlakiem. Niebieskie znaki wiodą dalej grzbietem, zaś szlak zielony zwraca się stromo w dół ku Wąwozowi Homole. Z upływem czasu szlak łagodnieje i przecina górską halę z ładnym widokiem na skalne formacje Wąwozu Homole. U podnóża hali szlak dochodzi do potoku Kamionka. Przy potoku znajduje się baza namiotowa. Dalej ścieżka prowadzi wzdłuż potoku trzymając się jego prawej strony. W parę minut szlak dochodzi do niewielkiej polany i rozwidlenia dróg. W prawo można dojść do bacówki, prosto prowadzi droga do wsi Jaworki, natomiast w lewo odbija zielony szlak do Wąwozu Homole.

Wkrótce ścieżka doprowadza do polany, na której usytuowane są drewniane ławeczki i stoły. Przy szlaku znajdują się tablice informujące, że obszar Wąwozu Homole stanowi rezerwat. Zielony szlak wiedzie wzdłuż bystro płynącego potoku. Z obu stron ścieżkę otaczają malownicze formacje skalne. Szlak kilkukrotnie przewija się ponad potokiem, a miejscami prowadzi drewnianymi schodkami. Przejście wąwozu zajmuje około 30 minut. U wylotu zielony szlak łączy się z asfaltową szosą z Jaworek do Szczawnicy. Udając się w lewo w stronę Szczawnicy dochodzi się w kilka minut do parkingu i baru.

E-gory.com -> Pieniny -> Opisy szlaków