Działy: Opisy szlaków / Atrakcje / Ośrodki turystyczne / Schroniska / Szczyty / Mapy / Panoramy

E-gory.com -> Karkonosze -> Opisy szlaków

ŚCIEŻKA NAD REGLAMI: PRZEŁĘCZ KARKONOSKA (1198m) - PIELGRZYMY (1204m)

Przełęcz Karkonoska

Wschodni odcinek Ścieżki nad Reglami. Znakowany na zielono szlak biegnie z siodła Przełęczy Karkonoskiej trawersując północne zbocza Grzbietu Głównego i kończy się u stóp grupy skalnej - Pielgrzymy. Pod względem urozmaicenia ustępuje zachodniemu fragmentowi Ścieżki nad Reglami. Szlak jest dosyć monotonny, a z racji przebiegu w piętrze reglowym widoki są ograniczone. O ile Ścieżka nad Reglami biegnąca na zachód od Przełęczy Karkonoskiej stanowi interesującą alternatywę dla czerwonego szlaku grzbietowego, tak na odcinku wschodnim Główny Szlak Sudecki pozwala na szybsze i ciekawsze pokonanie drogi między Pielgrzymami, a Przełęczą Karkonoską.

schemat

Z szerokiego siodła Przełęczy Karkonoskiej wyruszamy wraz ze znakami czerwonymi graniczną, asfaltową drogą w kierunku schroniska Odrodzenie. Wkrótce droga odbija w lewo do schroniska natomiast oba szlaki wznoszą się dalej wzdłuż granicy. Po kilku minutach zielony szlak skręca w lewo, zostawiając znaki czerwone i wkracza na wąską, niepozorną ścieżkę.

Schronisko Odrodzenie

Po krótkim podejściu szlak z wolna obniża się i przechodzi w długi trawers wiodący północnymi zboczami Małego Szyszaka, Tępego Szczytu, a następnie Smogorni. Ścieżka wiedzie bez większych zmian wysokości trzymając się poziomu 1200 metrów. W miejscach gdzie las się przerzedza, ze ścieżki rozciąga się panorama na położoną u stóp Kotlinę Jeleniogórską, Stawy Podgórzyńskie oraz Zbiornik Sosnówka.

Widok ze Ścieżki nad Reglami, w tle Zbiornik Sosnówka

W połowie drogi szlak odbija bardziej na północ i przekracza mostek nad Srebrnym Potokiem. Po krótkim podejściu ścieżka z powrotem zwraca się na wschód przecinając ''martwy las''. Szlak często prowadzi drewnianymi kładkami wznoszącymi się nad podmokłym podłożem. Kładki osiągają w wielu miejscach nawet kilkadziesiąt metrów długości. W kierunku północnym widoki na Pogórze Karkonoskie oraz osiedla Jeleniej Góry.

Po około 80 minutach dochodzimy do skrzyżowania z żółtym szlakiem biegnącym z Polany. Kończy się tutaj szlak zielony i dalej podchodzimy za znakami żółtymi, które po chwili doprowadzają do formacji skalnej - Pielgrzymy.

Pielgrzymy

Pielgrzymy stanowią jedną z głównych atrakcji Karkonoszy. Na całą formację skalną składają się trzy grupy skalne, z których najwyższa osiąga 25 metrów wysokości. Ze skał ciekawy widok na otoczenie, w tym na wyłaniająca się ponad grzbietowymi zrównaniami Śnieżkę.

Znaki żółte prowadzą dalej wśród kosodrzewiny monotonnie w górę do Słonecznika (nieco ponad 30 minut).

Słonecznik, Wielki Staw i Pielgrzymy

Kierując się w dół żółtym szlakiem można natomiast dojść do Polany (niespełna 15 minut), gdzie znajduje się węzeł szlaków prowadzących z Karpacza w rejon Małego Stawu - Samotni, Strzechy Akademickiej i Śnieżki.

E-gory.com -> Karkonosze -> Opisy szlaków