Działy: Opisy szlaków

E-gory.com -> Gorce -> Opisy szlaków

NA LUBAŃ (1225m) Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM

Lubań

Lubań jest kulminacją 20-kilometrowego, wybitnego grzbietu górskiego rozdzielonego od pozostałej części Gorców poprzez Przełęcz Knurowską. Od nazwy szczytu grzbiet określa się mianem Pasma Lubania. Pasmo Lubania jako jedyne z pasm gorczańskich nie rozchodzi się centralnie z masywu Turbacza. Naturalną granicę pomiędzy Pasmem Lubania, a resztą Gorców stanowi dolina Ochotnicy.

schemat

Dzięki wysunięciu na południowy wschód rejon Lubania stanowi kapitalny obszar widokowy w kierunku Pienin Czorsztyńskich, Małych Pienin oraz Pasma Radziejowej. Walory widokowe pasmo zawdzięcza przede wszystkim licznym polanom zlokalizowanym w partiach grzbietowych. Z Krościenka nad Dunajcem na Lubań wiedzie czerwony szlak, stanowiący fragment Głównego Szlaku Beskidzkiego. Szlak, choć długi, stromy i męczący, jest przepiękny widokowo.

Widok na Tatry

Z centrum Krościenka czerwony szlak prowadzi najpierw wzdłuż Dunajca, by po chwili przekroczyć most na Krośnicy uchodzącej tutaj do Dunajca. Za mostem szlak skręca w lewo i przez kilka minut biegnie równolegle do Krośnicy, po czym odbija w prawo i przechodzi obok kościoła p.w. Chrystusa Dobrego Pasterza.

Kościół p.w. Chrystusa Dobrego Pasterza

Po minięciu kościoła rozpoczyna się długie, monotonne i męczące podejście prowadzące najpierw asfaltem, później betonowymi płytami i wreszcie polną drogą. Droga wznosi się jednostajnie, nabierając szybko wysokości. Z każdym przebytym metrem w kierunku południowym odsłania się coraz bogatsza panorama na Pieniny Czorsztyńskie z dominującym masywem Trzech Koron.

Widok na Lubań

Po kilkudziesięciu minutach szlak mija z lewej strony grupę rozległych hal i pól uprawnych, opadających ku dolinie Krośnicy. Po drugiej stronie doliny wznosi się wał Pienin z charakterystycznym, trójkątnym kopcem Nowej Góry. Pomiędzy Nową Górą, a Macelakiem po raz pierwszy wyłaniają się szczyty Tatr Wysokich, a na północnym - zachodzie ukazuje się zalesiona kopuła szczytowa Lubania.

Widok na Beskid Sądecki

Tatry

Z upływem czasu Pieniny Czorsztyńskie zapadają się coraz niżej, a w panoramie zaczyna dominować imponujący mur tatrzańskich szczytów. Szlak w dalszym ciągu prowadzi stromo pod górę i przecinając widokowe polany wyprowadza na kulminację Marszałka (928m). Marszałek jest wybitnym punktem widokowym, z którego obok Pienin Właściwych oraz Tatr doskonale widać Pasmo Radziejowej oraz Małe Pieniny z Wysoką. Po minięciu Marszałka, szlak zdecydowanie łagodnieje i przez kilkanaście minut niemalże nie zmienia wysokości. Jest to najpiękniejszy fragment szlaku na Lubań. Droga co rusz przecina widokowe polany. Panoramy rozciągające się ze szlaku zostają dodatkowo wzbogacone o rozległe widoki w kierunku Beskidu Wyspowego. Na niektórych z mijanych hal prowadzony jest wypas owiec.

Widok na Beskid Wyspowy

Beskid Wyspowy

Widok na Trzy Korony

Na dalszym odcinku szlak pokonuje na przemian krótkie, strome podejścia oraz następujące po nich wypłaszczenia terenu. Ostatnią z widokowych polan mijamy podczas podejścia na niepozorny, zalesiony wierzchołek Jaworzyny (1122m), kilkadziesiąt minut przed osiągnięciem Lubania. W okolicach Jaworzyny szlak na dłużej chowa się w lesie, a widoki pojawiają się jedynie w leśnych prześwitach. Za Jaworzyną rozpoczyna się bardzo strome, około 20-25 minutowe podejście na wschodni, zalesiony wierzchołek Lubania, zwany Średnim Groniem. Tuż przed osiągnięciem wierzchołka z prawej strony dochodzi zielony szlak z Tylmanowej.

Wschodni wierzchołek Lubania

Po połączeniu szlaki sprowadzają w kilka minut na widokową halę pomiędzy dwoma wierzchołkami Lubania. Na hali rozstaj szlaków: znaki zielone schodzą do Grywałdu, zaś niebieskie do Kluszkowiec i dalej do Czorsztyna. Zachodni, mniej zalesiony wierzchołek Lubania znajduje się tuż powyżej polany. Przez zachodni wierzchołek przebiega czerwony szlak na Turbacz oraz zielony i niebieski prowadzące do Ochotnicy Dolnej. W sezonie letnim na polanie funkcjonuje znana studencka baza namiotowa. Przy rozstaju szlaków na polanie znajdują się resztki fundamentów po przedwojennym schronisku. Ze szczytowej polany otwiera się ładny widok w kierunku Tatr, a szczególnie ciekawie prezentuje się Zalew Czorsztyński.

Na Lubaniu

Co ciekawe Lubań nieco ,,urósł'' w ciągu ostatnich lat. Obecnie stojąca na hali tablica informacyjna Nadleśnictwa Krościenko podaje, że Lubań liczy 1225m n.p.m., podczas gdy poprzednia tablica była mniej hojna i podawała wysokość 1211m n.p.m.

E-gory.com -> Gorce -> Opisy szlaków