Działy: Opisy szlaków

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków

Z ZAWOI PRZEZ MOSORNY GROŃ (1046m) NA POLICĘ (1369m) ORAZ DO SCHRONISKA NA HALI KRUPOWEJ

Pasmo Policy

Pasmo Polic rozciąga się na północ od Przełęczy Krowiarki, która oddziela go od Masywu Babiej Góry. Kulminację pasma stanowi położony centralnie wierzchołek Policy wznoszący się na wysokość 1369 metrów. Do ważniejszych szczytów położonych w tym rejonie należą Mosorny Groń (1046), na który prowadzi wyciąg krzesełkowy, Kiczorka (1298m), Czyrniec (1328m) oraz Okrąglica (1239m).

schemat

Żółty szlak na Mosorny Groń ma swój początek w Zawoi Podryżowane w pobliżu przystanku PKS. Szlak szybko opuszcza szosę wiodącą w kierunku Przełęczy Krowiarki i wprowadzając do lasu obniża się ku potokowi Jaworzyna. Po pokonaniu mostku nad potokiem szlak zwraca się w lewo i zaczyna wznosić się ku tzw. Drodze Stokowej, którą osiąga w przeciągu kilku minut. Po przecięciu Drogi Stokowej szlak odbija w prawo wznosząc się dalej jednostajnie kamienistą drogą, skrytą pośród drzew.

Podejście na Mosorny Groń - widok na Jałowiec

W środkowym fragmencie podejścia na Mosorny Groń szlak opuszcza na kilka minut drogę, by ponownie do niej powrócić i wraz z nią osiągnąć widokową polanę Zimna Dziura. Z polany rozpościera się rozległy widok w kierunku Jałowca. Znaki żółte mijają polanę trzymając się jej górnego skraju. Na dalszym odcinku podejście łagodnieje, by wreszcie osiągnąć widokowy wierzchołek Mosornego Gronia.

Górna stacja wyciągu na Mosornym Groniu

Na szczycie znajduje się niewielki hotel górski oraz górna stacja wyciągu krzesełkowego z Zawoi Policzne. Z odkrytego wierzchołka rozciąga się niezwykle bogata panorama obejmująca dolinę Skawicy, Pasmo Jałowieckie, czy pobliską Kiczorkę. Szczególnie imponująco wygląda jednak Babia Góra i jej północne stoki opadające ku osiedlom Zawoi.

Mosorny Groń - widok na Kiczorę

Tuż za szczytem Mosornego Gronia żółty szlak łączy się ze znakami niebieskimi z Zawoi Mosorne. Przez kilka minut szlaki prowadzą niemal poziomo leśną ścieżką, by wkrótce odbić zdecydowanie w lewo i rozpocząć wyjątkowo strome oraz wyczerpujące podejście na Halę Śmietanową. W końcowej fazie podejścia rozstaj szlaków. Szlak niebieski odbija w kierunku Zawoi Centrum, natomiast znaki żółte jeszcze przez kilka minut kontynuują wspinaczkę, by osiągnąć kulminację Kiczorki. Na pokonanym odcinku szlak w przeważającej części prowadzi pośród drzew i jedynie w prześwitach otwierają się widoki w kierunku Masywu Babiej Góry.

Na szczycie Kiczorki żółty szlak ma swój koniec, natomiast dalej w kierunku Policy prowadzi znakowany na czerwono Główny Szlak Beskidzki, dochodzący tutaj z Przełęczy Krowiarki. Szlak prowadzi leśną ścieżką, jednostajnie i łagodnie wznosząc się ku szczytowi Policy, który osiąga po około 45 minutach. Na szczycie Policy usytuowany jest kilkumetrowy krzyż upamiętniający ofiary katastrofy lotniczej z 1969 roku, w której zginęło 51 osób.

Krzyż na Policy

Nieznacznie poniżej szczytu Policy dochodzi niebieski szlak z Przełęczy Zubrzyckiej. Z prześwitu, na którym usytuowany jest rozstaj szlaków rozciąga się widok na pobliski Czyrniec. Za rozstajem znaki czerwone obniżają się zdecydowanie. Wkrótce wyłania się zalesiona kopuła Okrąglicy zwieńczona metalowym masztem. Po około 20 minutach z lewej strony dochodzi zielony szlak z Zawoi Centrum. Oba szlaki szybko osiągają skraj Hali Kucałowej i nieco dalej widokowe siodło Przełęczy Kucałowej. Przy dobrej pogodzie z przełęczy oprócz pobliskich pasm widać także Tatry.

Przełęcz Kucałowa - widok na Okrąglicę

Schronisko na Hali Krupowej

Kilkadziesiąt metrów poniżej przełęczy znajduje się znane Schronisko Na Hali Krupowej. Co ciekawe, wbrew nazwie, schronisko położone jest na Hali Kucałowej, a dokładniej na Sidzińskich Pasionkach. Hala Krupowa znajduje się na południowych zboczach Okrąglicy i oddalona jest o kilkanaście minut marszu zielonym szlakiem w kierunku Sidziny.

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków