Działy: Opisy szlaków

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków

NA JAŁOWIEC (1111m) Z ZAWOI WIDŁY PRZEZ HALĘ KAMIŃSKIEGO I PRZEŁĘCZ KLEKOCINY

Pasmo Jałowieckie jest grupą górską należącą do Beskidu Żywieckiego. Bezpośrednie sąsiedztwo Babiej Góry sprawia, że rejon ten zwany jest niekiedy Pasmem Przedbabiogórskim. Pod względem wysokości pasmo ustępuje sąsiednim masywom, jednak licznie występujące podszczytowe polany gwarantują duże walory widokowe i tym samym przesądzają o dużej atrakcyjności tego zakątka Beskidu Żywieckiego. Szczególnie interesujące i bogate panoramy rozciągają się ku obniżeniom Kotliny Żywieckiej i dalej w kierunku Beskidu Śląskiego. Równie efektownie wygląda masyw Babiej Góry. Kulminację pasma stanowi rozległy szczyt Jałowca wznoszący się na wysokość 1111 metrów.

Czarny szlak na Halę Kamińskiego ma swój początek przy rozstaju dróg usytuowanym powyżej osiedla Zawoja Czatoża. Z Zawoi Widły do rozstaju prowadzi żółty szlak, którym dojście zajmuje około 50 minut. Szlak na Halę Kamińskiego odbija przy rozstaju w prawo pod górę. Prosto prowadzą natomiast szlaki w kierunku Przełęczy Jałowieckiej i Fickowych Rozstajów.

Znakowana na czarno ścieżka wznosi się mozolnie lasem prowadząc wzdłuż szumiącego, górskiego potoku. Po kilkudziesięciu minutach szlak zwraca się zdecydowanie w prawo, oddalając się szybko od strumyka. Na odcinku kilkuset metrów podejście łagodnieje, po czym ponownie podrywa się i przez kolejne kilkadziesiąt minut wiedzie monotonnie pod górę. W coraz częstszych prześwitach ukazuje się masyw Babiej Góry. Podczas podejścia należy uważnie obserwować znaki, które w kilku miejscach są słabo widoczne.

schemat

Po ponad godzinie od rozstaju szlak wydostaje się na widokową Halę Kamińskiego. Z hali otwiera się ładna panorama na Beskidek z widocznymi zabudowaniami oraz na kopułę szczytową Jałowca. Szlak zwraca się tutaj w lewo i pozostawiając po prawej stronie kulminację Magurki sprowadza do skrzyżowania z zielonym szlakiem biegnącym z Przełęczy Jałowieckiej. Z rozstaju rozciąga się piękna panorama obejmująca Pilsko, Romankę, Baranią Górę oraz Skrzyczne z charakterystycznym stromym zboczem opadającym ku Szczyrkowi.

Znaki czarne prowadzą dalej do Korbielowa, natomiast w kierunku Przełęczy Klekociny oraz Jałowca odchodzi szlak zielony, który przecina halę i po krótkiej chwili wprowadza do lasu. Początkowo łagodne zejście z upływem czasu zaczyna coraz bardziej stromo opadać ku Przełęczy Klekociny. Podczas zejścia ładne widoki na Beskidek oraz Jałowiec. Szerokie trawiaste siodło przełęczy szlak osiąga po nieco ponad 20 minutach. Z przełęczy widok na Pasmo Polic z Mosornym Groniem na pierwszym planie. Przez przełęcz przebiega niebieski szlak, który w kierunku zachodnim sprowadza do Koszarawy, zaś we wschodnim do Zawoi. Nieznacznie poniżej przełęczy znajduje się prywatne schronisko Zygmuntówka.

Z przełęczy zielony szlak na Jałowiec wspina się przez kilkanaście minut lasem, by pod koniec podejścia osiągnąć podszczytową polanę opadającą spod Beskidka. Z polany interesujący widok na masyw Babiej Góry. Po ominięciu kulminacji Beskidka, szlak chowa się ponownie w lesie i przechodzi w kilkunastominutowy trawers biegnący zboczami Suchej Czerniawy, nieznacznie poniżej grzbietu. Leśna ścieżka doprowadza wreszcie do północnego (niższego) wierzchołka Suchej Czerniawy, gdzie znajduje się skrzyżowanie z żółtym szlakiem.

Znaki zielone biegną dalej ku stacji kolejowej w Huciskach, zaś w kierunku Jałowca odbija szlak żółty, który w przeciągu kilku minut sprowadza na Przełęcz Trzebuńską. Zaraz za przełęczą zaczyna się podejście na szczyt Jałowca. Ścieżka szybko wyłania się spośród drzew i osiąga dolny skraj Hali Trzebuńskiej, która rozciąga się aż po szczyt Jałowca. Podczas podejścia szlak trzyma się prawej strony hali. Z każdym pokonanym metrem rozszerza się panorama, która obejmuje okolice Pilska, Romanki oraz Beskidu Śląskiego. Po około 20-25 minutowym podejściu szlak dociera do rozległego szczytu Jałowca.

Szczyt Jałowca stanowi doskonały punkt widokowy obejmujący swym zasięgiem znaczne obszary Beskidu Żywieckiego, Beskidu Śląskiego, Beskidu Makowskiego oraz Beskidu Małego. Na szczycie znajduje się krzyż papieski, kilka ławek oraz drewniana wiata. Szczyt Jałowca jest ważnym węzłem szlaków turystycznych, które prowadzą między innymi do Zawoi, Koszarawy, Stryszawy, na Przełęcz Przysłop, czy Przełęcz Klekociny.

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków