Działy: Opisy szlaków

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków

NA PRZEŁĘCZ JAŁOWIECKĄ - TABAKOWE SIODŁO (998m) Z ZAWOI WIDŁY

Przełęcz Jałowiecka leży w Paśmie Babiogórskim pomiędzy Małą Babią Górą, a Mędralową. Przełęcz posiada dwa obniżenia rozdzielone Jałowieckim Garbem, wznoszącym się na wysokość 1017 metrów. Niższa jest Przełęcz Jałowiecka Południowa licząca 993 metry. Przełęcz Jałowiecka Północna leży na wysokości 998 metrów i zwana jest również Tabakowym Siodłem. Na niektórych mapach Beskidu Żywieckiego błędnie zaznaczony jest przebieg czarnego szlaku z Zawoi, który w rzeczywistości dochodzi do Przełęczy Jałowieckiej Północnej (Tabakowego Siodła), a nie do Przełęczy Jałowieckiej Południowej, jak to jest zaznaczone na mapach.

Z Zawoi Widły w kierunku Przełęczy Jałowieckiej prowadzi najpierw szlak żółty, a następnie czarny. Żółty szlak zaczynający się przy przystanku Zawoja Widły wytyczony jest asfaltową drogą i wiedzie kolejno przez osiedla Widły, Wilczna, Składy oraz Czatoża, mijając liczne pensjonaty i ośrodki wczasowe. Z wznoszącej się równomiernie drogi roztacza się bardzo ładna panorama masywu Babiej Góry. Do rozstaju dróg w Zawoi Składy razem z żółtym szlakiem biegnie szlak zielony, który na skrzyżowaniu odbija w kierunku schroniska na Markowych Szczawinach.

schemat

Powyżej skrzyżowania żółty szlak pozostawia po lewej stronie kompleks wyciągów narciarskich. Przy przystanku PKS Zawoja Czatoża swój początek ma niebieski szlak do Zawoi Policzne, gdzie znajduje się dolna stacja wyciągu na Mosorny Groń. Niebieskie znaki szybko opuszczają drogę odchodząc w lewo, zaś szlak żółty wiedzie dalej asfaltem mijając coraz rzadsze zabudowania. Wkrótce asfalt kończy się, a szlak wkracza do lasu, gdzie znajduje się rozstaj z czarnym szlakiem. Szlak czarny w prawo wznosi się na Magurkę, a prosto prowadzi razem ze szlakiem żółtym w kierunku Przełęczy Jałowieckiej.

Od rozstaju szlaki czarny i żółty wiodą szeroką, błotnistą drogą wzdłuż Jałowieckiego Potoku. Po kilku minutach znaki żółte przewijają się na drugi brzeg potoku i odbijają w kierunku Markowych Szczawin. Końcowy fragment tego szlaku jest obecnie zamknięty i aby dojść do schroniska na Markowych Szczawinach trzeba wykorzystać grzbietowy szlak przez Małą Babią Górę. Czarny szlak prowadzi dalej leśną drogą, wkraczając na kilka minut na obszar Babiogórskiego Parku Narodowego. Szlak przekracza tutaj most i przez kilkaset metrów wiedzie po lewej stronie potoku.

Po pokonaniu drugiego mostu i powrocie na prawą stronę Jałowieckiego Potoku droga staje się wyraźnie stromsza i przez kilkanaście minut wznosi się lasem. W końcowym fragmencie podejścia szlak dociera do niewielkiego wyrębu, gdzie między drzewami prześwituje masyw Babiej Góry. Wkrótce ścieżka osiąga grzbiet i łączy się ze szlakami zielonym oraz czerwonym. Po dojściu do grzbietu szlak skręca w prawo i wiodąc leśną przecinką, po kilkudziesięciu metrach doprowadza do niepozornego siodła Przełęczy Jałowieckiej Północnej (Tabakowe Siodło).

Skryta pośród drzew przełęcz pozbawiona jest widoków. Na przełęczy znajduje się rozstaj polskich i słowackich szlaków. W kierunku południowym szlak zielony prowadzi na Małą Babią Górę. W kierunku północnym szlak zielony biegnie ku Hali Kamińskiego, a szlak czerwony ku Mędralowej. Dzięki znajdującemu się na przełęczy przejściu granicznego można udać się również żółtym szlakiem słowackim na Przełęcz Głuchaczki, omijając kopułę szczytową Mędralowej.

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków