Działy: Opisy szlaków

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków

WODOSPAD NA MOSORNYM POTOKU (WODOSPAD NA MOSORCZYKU)

Wodospad na Mosornym Potoku

Wodospad na Mosornym Potoku jest jedną z ciekawszych atrakcji w okolicach Zawoi. Wodospad leży przy niebieskim szlaku prowadzącym z Zawoi Mosorne na Halę Śmietanową i dalej na Kiczorkę. Pomimo niewielkiego oddalenia od zabudowań mieszkalnych, wąwóz potoku położony jest w ustronnym, leśnym zakątku.

Niebieski szlak prowadzący do wodospadu rozpoczyna się tuż przy przystanku PKS Zawoja Mosorne. Przystanek PKS-u znajduje się przy głównej drodze przebiegającej przez Zawoję w kierunku Przełęczy Krowiarki. Samo osiedle Mosorne położone jest pomiędzy Zawoją Centrum i Zawoją Widły, na zboczach Mosornego Gronia. Od przystanku szlak wiedzie asfaltową drogą prowadzącą pośród zabudowań. Droga wznosi się monotonnie, pozostawiając coraz bardziej w dole szosę na Przełęcz Krowiarki. Po około 25 minutach szlak odbija w prawo na polną drogę, przekraczając po kilkudziesięciu metrach mostek nad Mosornym Potokiem.

schemat

Szlak wkracza do lasu i prowadzi dalej leśną drogą. Po lewej stronie szumi Mosorny Potok płynący w leśnym wąwozie, kilkanaście metrów poniżej szlaku. Momentami szlak wznosi się dosyć stromo, by w końcu wkroczyć na wąską ścieżkę. Podejście łagodnieje i szybko doprowadza do rozwidlenia. Szlak niebieski prowadzi dalej pod górę w kierunku Kiczorki, natomiast w lewo odbija wąska ścieżka do wodospadu. Szlak do wodospadu schodzi stromym zboczem w kierunku Mosornego Potoku, układając się w zakosy ubezpieczone drewnianymi poręczami. Przy schodzeniu należy uważać, ponieważ zejście jest strome, a ścieżka dosyć śliska. Do wodospadu docieramy w przeciągu 2-3 minut od rozstaju.

Wodospad na Mosornym Potoku

Wodospad na Mosornym Potoku opada z ośmiometrowego progu, który układa się w kilka stopni skalnych. Próg wodospadu otoczony jest z obydwu stron kilkunastometrowymi ścianami skalnymi. U stóp wodospadu nie wykształcił się wodny kocioł, dlatego możliwe jest podejście pod sam wodospad. Wodospad na Mosornym Potoku jest jednym z największych i najładniejszych wodospadów w polskich Beskidach.

E-gory.com -> Beskid Żywiecki -> Opisy szlaków