Działy: Opisy szlaków / Schroniska / Ośrodki turystyczne / Szczyty / Mapy / Panoramy / TOPR

E-gory.com -> Tatry -> Opisy szlaków

NA PRZYSŁOP MIĘTUSI Z NĘDZÓWKI STANIKÓW ŻLEBEM

Przysłop Miętusi - widok na Zadnią Kopkę i Zawiesistą Turnię

Czerwony szlak z Nędzówki stanowi jedno z kilku dojść na Przysłop Miętusi. Jest to jednocześnie trasa najrzadziej uczęszczana, która ustępuje popularnością szlakom prowadzącym na Przysłop Miętusi z Doliny Kościeliskiej i z Doliny Małej Łąki. Jest to również szlak najbardziej męczący, biegnący na znacznym odcinku stromo pod górę. Warto jednak zaliczyć tę trasę, ponieważ na jej końcowym fragmencie można podziwiać ciekawe widoki na masyw Czerwonych Wierchów.

schemat

Wyruszając z Kir kierujemy się Drogą pod Reglami biegnącą w kierunku Zakopanego.

Hruby Regiel

Droga pod Reglami

Kiry - drogowskaz

Droga pod Reglami na tym fragmencie nieznacznie wznosi się i po około 10 minutach doprowadza do skrzyżowania z czerwonym szlakiem. Poniżej skrzyżowania usytuowane jest osiedle Nędzówka, oddzielone od nas trawiastym zboczem. Skręcamy tutaj w prawo i wkraczamy w wąską dolinkę, wcinającą się między Hruby Regiel a Mały Regiel.

Wejście do dolinki

Drogowskazy przy wylocie Staników Żlebu

Dolinika zwana jest Staników Żlebem, a jej dnem spływa Staników Potok. Początkowo potok płynie z lewej strony, jednak szybko przekraczamy drewniany mostek i odtąd potok będziemy mieć po prawej stronie.

Staników Potok

Mostek nad potokiem

Staników Żleb

Podejście z biegiem czasu staje jest dość strome i monotonne. Leśna ścieżka wyprowadza w końcu na Jworzynkę Miętusią, nieco już zarośniętą polanę grzbietową, z któej otwiera się widok na rejon Czerwonych Wierchów oraz Gubałówki.

Fragment stromego podejśćia

Jaworzynka Miętusia

Prowadząc chwilę grzbietem szlak przewija się przez Wyżnie Stanikowe Siodło i wiodąc zboczem Hrubego Regla (1339 m) zaczyna opadać wyraźnie w dół. Ścieżka kieruje się ku trawiastemu siodłu Przysłopu Miętusiego, które osiągamy po około 70 minutach od opuszczenia Drogi pod Reglami.

Zejście na Przysłop Miętusi

Przysłop Miętusi

Na Przysłopie Miętusim znajduje się skrzyżowanie szlaków. Niebieski szlak biegnie na Małołączniaka, a w dół do wylotu Doliny Małej Łąki. Przez Przysłop Miętusi przebiega również Ścieżka nad Reglami. Przy skrzyżowaniu szlaków ustawiony jest drewniany stół.

Przysłop Miętusi widziany z Adamicy

Panorama w kierunku Doliny Kościeliskiej obejmuje Kominiarski Wierch, Stoły, Zadnią Kopkę, a na pierwszym planie Zawiesistą Turnię. Najciekawszy jest jednak widok na Czerwone Wierchy, których ściany poprzez Dolinę Mułową, Dolinę Litworową oraz Wielką Świstówkę opadają do Doliny Miętusiej.

Kominiarski Wierch, Zadnia Kopka i Zawiesista Turnia

Przysłop Miętusi - widok ku Czerwonym Wierchom

Zawiesista Turnia

Czerwone Wierchy widziane z zejścia do Doliny Kościeliskiej

E-gory.com -> Tatry -> Opisy szlaków