Działy: Opisy szlaków / Atrakcje / Ośrodki turystyczne / Schroniska / Szczyty / Mapy / Panoramy

E-gory.com -> Karkonosze -> Opisy szlaków

ŚCIEŻKA NAD REGLAMI: SCHRONISKO POD ŁABSKIM SZCZYTEM (1168m) - ŚNIEŻNE KOTŁY - CZARNY KOCIOŁ JAGNIĄTKOWSKI - PRZEŁĘCZ KARKONOSKA (1198m)

Wielki Śnieżny Kocioł

Zachodni fragment Ścieżki nad Reglami wiedzie przez Rezerwat Śnieżnych Kotłów oraz Czarny Kocioł Jagniątkowski do Przełęczy Karkonoskiej, której siodło dzieli masyw Karkonoszy na część wschodnią i zachodnią. Szlak posiada duże walory widokowe, a największą atrakcją jest możliwość podziwiania skalnych urwisk Śnieżnych Kotłów. Szlaki grzbietowe prowadzą nad krawędzią Wielkiego Kotła, omijając Mały Śnieżny Kocioł. Ścieżka nad Reglami pozwala tymczasem na podziwianie obydwu Śnieżnych Kotłów.

schemat

Sprzed Schroniska Pod Łabskim Szczytem znaki żółte kierują się na południe, przecinając Halę pod Łabskim Szczytem. Po 5 minutach stromego podejścia skrzyżowanie z zielonym szlakiem z Mokrej Przełęczy.

Schronisko Pod Łabskim Szczytem

Żółty szlak wznosi się dalej w kierunku stacji przekaźnikowej TV nad Śnieżnymi Kotłami, natomiast znakowana na zielono Ścieżka nad Reglami skręca tutaj w lewo. Zielony szlak przecina kocioł opadający spod Łabskiego Szczytu. Ze szlaku pięknie prezentuje się rozległa kopuła szczytowa Szrenicy, z widocznym schroniskiem i wyciągiem krzesełkowym. Ponad osiedlami Szklarskiej Poręby wznosi się masyw Gór Izerskich, a w kierunku północno - wschodnim otwiera się widok na zalesione zbocza Karkonoszy oraz Pogórze Karkonoskie.

Łabski Kocioł i Schronisko Pod Łabskim Szczytem

Szrenica i Schronisko Pod Łabskim Szczytem

Szrenica ze Ścieżki nad Reglami

Kamienny chodnik trzyma się wysokości około 1200 metrów, wiodąc wśród kosodrzewiny i licznych głazów rozlokowanych wzdłuż ścieżki. Po niespełna godzinie szlak zwraca się bardziej na południe i wkrótce otwiera sie widok na Mały Śnieżny Kocioł. Na wprost wznoszą się skaliste ściany Małego Kotła, ponad którymi widać stację przekaźnikową TV.

Mały Śnieżny Kocioł

Zielony szlak obchodzi Mały Kocioł od północy i prowadząc wąską ścieżką doprowadza do Wielkiego Kotła oraz niewielkich i płytkich Śnieżnych Stawków, ukrytych pośród głazowisk i kosodrzewiny.

Śnieżny Stawek

Przed 2013 rokiem ścieżka sprowadzała na dno kotła, wiodąc początkowo w kierunku południowym, by następnie zatoczyć łuk i przewinąć się przez skalistą Grzędę oddzielającą oba Śnieżne Kotły. Szlak wkraczał następnie do Wielkiego Kotła i po krótkim zejściu docierał do Śnieżnych Stawków.

Z dna Wielkiego Kotła piękny widok na skalne ściany opadające blisko 200 metrowym urwiskiem.

Urwiska Wielkiego Kotła

Zielony szlak wychodzi z Wielkiego Kotła trzymając się zboczy Wielkiego Szyszaka.

Stacja przekaźnikowa TV nad Wielkim Kotłem

Po opuszczeniu kotła następuje kilkunastominutowe zejście do Rozdroża pod Wielkim Szyszakiem, gdzie skrzyżowanie z niebieskim szlakiem z Michałowic na Przełęcz pod Śmielcem.

Rozdroże pod Wielkim Szyszakiem

Wąska ścieżka prowadzi przez martwy las, skąd otwiera się imponujący widok na urwiska Śnieżnych Kotłów.

Śnieżne Kotły

Ze szlaku widać również skałki zwane Paciorkami. Po około 15 minutach od skrzyżowania szlak osiąga Rozdroże pod Śmielcem. Ścieżka nad Reglami przecina tutaj znakowaną na niebiesko Koralową Ścieżkę wiodącą z Jagniątkowa na Czarną Przełęcz.

Rozdroże pod Śmielcem

Za rozdrożem następuje fragment bardzo stromego zejścia na dno Czarnego Kotła Jagniątkowskiego, które osiągamy po niespełna 10 minutach przy tzw. Jaworowej Łące. Na dnie kotła rozstaj z czarnym szlakiem, który schodzi w dół do Koralowej Ścieżki.

Czarny Kocioł Jagniątkowski - Jaworowa Łąka

Idąc dalej zielony szlak wznosi się stromo przez kilkaset metrów, by następnie schować się w lesie. W miejscach gdzie ścieżka wyłania się z lasu widok na Paciorki oraz Pogórze Karkonoskie.

Ścieżka nad Reglami, w tle Paciorki

Następuje teraz ponad półgodzinny fragment, na którym szlak biegnie bez większych zmian wysokości, mijając fragmenty martwego lasu. Na długich odcinkach szlak wytyczony jest drewnianymi kładkami wznoszącymi się ponad podmokłym terenem.

Martwy las

Kładki na Ścieżce nad Reglami

Po godzinnym marszu od Czarnego Kotła las przerzedza się i ścieżka dochodzi do przecinki, którą biegnie droga z Jagniątkowa do schroniska Petrovka (czarny szlak).

Skrzyżowanie z czarnym szlakiem

W 2008 roku zmieniono przebieg Ścieżki nad Reglami na odcinku od skrzyżowania z czarnym szlakiem do Przełęczy Karkonoskiej. Do czasu wprowadzenia zmiany droga przewijała się przez Hutniczy Grzbiet, prowadząc obok skałek należących do grupy Bażynowych Skał. Następnie przecinała Kozacką Dolinę i doprowadzała do utwardzonej Drogi Sudeckiej, która łączyła się dalej z asfaltową drogą z Przesieki.

Obecnie Ścieżka nad Reglami wspina się razem ze znakami czarnymi w kierunku Grzbietu Głównego, który osiąga w pobliżu Petrovki. Po drodze widoki na Bażynowe Skały.

Ścieżka Jagniątków - Petrova bouda

Bażynowe Skały

Następuje tu połączenie z czerwonym szlakiem, wraz z którym sprowadza asfaltową drogą na Przełęcz Dołek.

Przełęcz Dołek

Dalej pokonuje niewielkie spiętrzenie zwane Ptasim Kamieniem, po czym łagodnie sprowadza na właściwe, rozległe siodło Przełęczy Karkonoskiej. Z lewej strony dochodzi droga asfaltowa z Przesieki, którą wytyczony jest niebieski szlak. Ponad Przełęczą Karkonoską wznosi się polskie schronisko Odrodzenie, natomiast na samej przełęczy, po czeskiej stronie, znajduje się duży parking samochodowy i schronisko Spindlerova Bouda. Po polskiej stronie stoi budynek dawnej strażnicy, zaadaptowany obecnie na hotel.

Przełęcz Karkonoska

Schronisko Odrodzenie

Wschodni odcinek Ścieżki nad Reglami prowadzi z Przełęczy Karkonoskiej do Pielgrzymów.

E-gory.com -> Karkonosze -> Opisy szlaków