Działy: Opisy szlaków / Atrakcje / Ośrodki turystyczne / Schroniska / Szczyty / Mapy / Panoramy

E-gory.com -> Karkonosze -> Opisy szlaków

DO WODOSPADU PODGÓRNEJ Z PRZESIEKI PRZEZ ZŁOTY WIDOK

Wodospad Podgórnej

Wodospad Podgórnej jest trzecim pod względem wysokości wodospadem polskich Karkonoszy, po Wodospadzie Kamieńczyka oraz Wodospadzie Szklarki. Wodospad znajduje się w Przesiece, niewielkiej wsi położonej w gminie Podgórzyn. Położony na uboczu głównych szlaków, Wodospad Podgórnej jest jedną z rzadziej odwiedzanych atrakcji Karkonoszy. Pod względem wielkości ruchu turystycznego znacznie ustępuje słynniejszym wodospadom leżącym w okolicach Szklarskiej Poręby.

schemat

Najciekawsze dojście do Wodospadu Podgórnej prowadzi z Przesieki od rozstaju szlaków przy Walońskim Kamieniu. Rozstaj znajduje się na ul. Karkonoskiej, w górnej części Przysieki. Można do niego dojść z centrum niebieskim szlakiem. Szlak trzyma się głównej szosy asfaltowej przebiegającej przez Przesiekę, ścinając niektóre zakręty.

Znajdujący się przy rozstaju Waloński Kamień jest grupą niewielkich bloków skalnych. Na jednej ze skał wykształciły się kociołki wietrzeniowe, a także wykuty jest znak krzyża oraz ludzkiej dłoni. W ramach grupy wyróżnia się głaz zwany Chybotkiem. Waloński Kamień podlega ochronie jako pomnik przyrody.

Złoty Widok

Od skrzyżowania szlaków znaki niebieskie prowadzą dalej na Przełęcz Karkonoską. Szlaki żółty, zielony i czarny odbijają natomiast w lewo, w kierunku Wodospadu Podgórnej. Mijają wkrótce ośrodek Złoty Widok i doprowadzają do punktu widokowego, o takiej samej nazwie. Z odkrytego, trawiastego zbocza panorama Smogorni ze Słonecznikiem oraz kopuły szczytowej Śnieżki.

Ścieżka sprowadza skrajem zbocza stromo w dół do rozstaju, gdzie odłącza w lewo czarny szlak, który doprowadza do Wodospadu Podgórnej od strony północnej.

Ciekawsze dojście do wodospadu stanowi szlak zielony. Wraz z żółtym szlakiem wprowadza wkrótce do lasu i kieruje się do rozwidlenia. Znaki żółte biegną dalej do Borowic, natomiast zielony szlak opuszcza się stromo w dół ku szumiącemu potokowi Podgórna. Przy grupie skałek punkt widokowy na górną kaskadę wodospadu.

Górna kaskada

Równolegle do skalnego wąwozu ścieżka sprowadza do mostku na Podgórnej, skąd otwiera się widok na wodospad. Dojście od rozstaju przy Walońskim Kamieniu zajmuje około 15 minut. Przy wodospadzie połączenie z czarnym szlakiem.

Zejście do wodospadu

Skalny wąwóz

Wariant: Przesieka - Droga do Wodospadu - Wodospad Podgórnej

Alternatywne dojście do Wodospadu Podgórnej prowadzi z centrum ulicą Droga do Wodospadu. Jest to trasa krótsza i mniej męcząca. Drogą do Wodospadu dochodzi się do ujścia potoku Myja do Podgórnej. Znajduje się tutaj niewielki parking i jest to najdogodniejszy wariant dojścia do wodospadu dla zmotoryzowanych. Od parkingu droga prowadzi równolegle do Podgórnej, za szlakami czarnym i zielonym. Spacer od parkingu do Wodospadu Podgórnej zajmuje około 10 minut.

Wodospad Podgórnej

Wodospad Podgórnej opada ze skalnego progu kaskadami o łącznej wysokości około 10 metrów. Poniżej wodospadu znajduje się owalny kocioł eworsyjny, otoczony ścianami skalnego wąwozu. Wody kotła wykorzystywane są przez miłośników kąpieli i to nie tylko w sezonie letnim. Wodospad Podgórnej, w przeciwieństwie do Wodospadów Szklarki i Kamieńczyka, położony jest poza terenem Karkonoskiego Parku Narodowego. Przy wodospadzie usytuowana jest widokowa wiata oraz kilka stołów z ławkami. Zielony szlak prowadzi dalej do Borowic, zaś czarny do Sosnówki.

E-gory.com -> Karkonosze -> Opisy szlaków